vrijdag 6 mei 2022

Een porseleinen huwelijk


Gekeken (teruggekeken) naar de VPRO-docu-serie ‘Een porseleinen huwelijk’, mij aanbevolen door de Bayerische Freundin. Ze had verteld dat er een documentaire was over het Koninklijk Huwelijk, maar niet hoe die heette, en zo keek ik eerst een aflevering van de EO-serie ‘Blauw bloed’ over het huwelijk. Dat dat was zo dweperig dat ik me niet kon voorstellen dat het programma was dat zij mij had aangeraden. En inderdaad, nee dus. 

Deze is vier afleveringen lang, maar dat is helemaal niet erg. Ze gaan op zoek naar wat er allemaal gebeurd is rond dat huwelijk. Willem Alexander was zó verliefd dat hij Máxima al ten huwelijk gevraagd had voor hij door had wat de mogelijke staatsrechtelijke gevolgen konden zijn. Wim Kok als premier kiest toestemming voor dat huwelijk aan zowel de Eerste als de Tweede Kamer vragen. Als Alexander zonder toestemming zou trouwen zou hij de Kroon verspelen. Wim Kok wilde alleen toestemming aan het parlement vragen als vader Zorreguieta ‘uit zichzelf’ zou zeggen dat hij niet kwam. Max van der Stoel moest bewerkstelligen dat vader Zorreguieta zo’n verklaring zou schrijven. Máxima en Willem Alexander en vader Zorreguieta wilden níet. Ze interviewen zoveel mogelijk betrokkenen, zoals zoon Scipio van der Stoel. Maar velen durven er nog steeds niet over te praten. Het is echt een spannende reconstructie. Zeer de moeite waard.

De serie terugkijken:

Geen opmerkingen: