woensdag 14 juni 2023

Statiegeld

In onze AH doet zich een nieuw fenomeen voor. Sinds er statiegeld zit op blikjes komen er ineens mensen met zo vier extra large vuilniszakken vol blikjes en plastic flesjes. Al drie keer kwam ik met mijn Rivella-petfles bij de machine en had ik geen zin te wachten, want het duurt nogal voordat die mensen die blikjes allemaal door die machine gehaald hebben. Steeds ga ik met mijn Rivellafles onverrichterzake terug naar huis. Nu heb ik er al drie! Dus ik vragen of ik tussendoor mag. Dat mag. 

Die mensen met die blikjes intrigeren me. Het zijn geen daklozen, het zijn ‘nette mensen’. Ik vermoed dat ze ze van straat en uit vuilnisbakken rapen. Dat ouders hun kinderen die blikjes laten zoeken. Kinderarbeid. Als je zoveel hebt is het best de moeite waard. Dan kunnen ze weet boodschappen doen. Bobby weet te vertellen dat in Overvecht de blikjes uit de vuilnisbakken gezocht worden, maar dat de rest van de zooi dan op straat achter blijft.

Inge zegt: waarom gééf je je Rivellaflessen niet gewoon aan die mensen? O ja! Dat had ik niet bedacht.

Geen opmerkingen: