maandag 13 november 2023

Oude muziek

Raar om nu vooral muziek te streamen, terwijl de muziek uit mijn twintiger en dertiger jaren op elpees in de muziekkast staat. We hebben niet eens een platenspeler meer. Bobby luistert ook niet naar elpees, maar naar cd’s die hij in de loop van dertig/veertig jaar heeft verzameld, ik stream. 

Maar mijn eerste elpees waren zo belangrijk voor mij. Ik had er eerst natuurlijk niet zo veel, dus dan draaide je ze steeds maar opnieuw en opnieuw. Uit die tijd stamt de collectie popmuziek, soul, klassiek maar ook cabaret. De popmuziek is wel terug te vinden op Spotify, maar Nederlandstalige cabaretmuziek van de jaren zeventig staat er maar mondjesmaat op, zeker die van de vrouwen. Ik luisterde indertijd graag naar vrouwen: naar Jasperina de Jong, Martine Bijl, Liselotte Gerritsen, Jenny Arean, Conny Stuart, Hetty Blok, om er maar een paar te noemen. Hun  liedjes kon ik dromen en van voor naar achter en uit het hoofd. Op YouTube staat trouwens meer dan op Spotify. Zo doe ik ineens  een avondje Jasperina de Jong. Heerlijk. Die stem, die dictie, het beschaafde venijn, heel leerzaam en vormend was dat voor een meisje dat met psalmen was opgegroeid. Puur genieten.







Geen opmerkingen: