Ik word gebeld door een geblokkeerd telefoonnummer. 'U spreekt met de Afdeling Detectie. Klopt u dat u een creditcard heeft van ING? Wij willen graag uw gegevens checken.' Afdeling Detectie? 'Heeft u iets raars ontdekt?' vraag ik, 'ík heb mijn pasje bij me en ik ben 'm niet kwijt geweest. Hoe weet ik trouwens dat u van de bank bent?'
Ik bel terug naar het nummer achterop de creditcard naar wat blijkt de afdeling Fraude van de ING te Leeuwarden te zijn. Zo'n woord komt toch aan. Fraude. Zouden er 1000-en euro's van mijn rekening zijn overgeschreven? Ben ik de dupe van Internetbankierfraude? Wie betaalt dat? ING? Ikzelf? Ben ik daarvoor verzekerd?
De Detectie-employé vraagt wanneer ik mijn laatste transactie heb gedaan. 'Geen idee', zeg ik, 'ik doe eigenlijk alleen iTunes en Spotify met mijn creditcard.' 'Wat was de laatste transactie die u hebt gedaan?' herhaalt hij. 'Vanmiddag,' herinner ik mij ineens, 'heb ik mij aangemeld bij Kobo.' Dat moest van Viinnie, hij vroeg me alle Kobo-luiken even open te zetten, want hij wilde kijken of hij kon zien wat ik in mijn Kobo-boekenkast heb staan.' 'Dát was het', zegt de Afdeling Detectie, 'die aanmelding bij Kobo.'
'Wat is er mis met Kobo', vraag ik benieuwd (Ha! Zit er een schandaal in???) 'Dat is toch een net wereldwijd Canadees bedrijf dat e-readers en e-boeken verkoopt? Kent u Kobo? Ik heb niets gekocht, ik heb alleen mijn creditcardnummer aangemeld.' 'Hij kent Kobo en er is niets mis met Kobo. Er is 1 cent afgeschreven bij de aanmelding van mijn creditcardnummer, maar dat is gewoon.' 'Waarom belt u me dan?' 'Dat geeft ons computerprogramma aan.'
Hij had mijn creditcard alvast maar geblokkeerd, vanwege een afschrijving van 1 cent, en heft de blokkade nu weer op.
Hij had mijn creditcard alvast maar geblokkeerd, vanwege een afschrijving van 1 cent, en heft de blokkade nu weer op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten