Sinds Reenske zo absolutistisch into de Buddha is geraakt vind ik het iets moeilijker er open voor te staan dan voorheen, toen het slechts één van de richtingen was die mensen om mij heen kiezen als leidraad op hun levensweg. De een volgt in God, de ander de boeddha, een derde de mens, en binnen alle (a)religieuze stromingen zijn er vele elkaar bestrijdende richtingen. Ik heb er niet zo'n mening over en als ik af en toe eens overhoop ligt met mezelf en de dingen, dan put ik fijn uit auteurs als de boeddhiste Pema Chödrön of de benedictijner monnik Anselm Grün, die beiden hun wijsheden zo eenvoudig en helder weten uit te drukken.
Mijn aversie tegen het boeddhisme is gelukkig weer wat was afgenomen, want ik kocht een boekje getiteld Boeddha op het Werk, 108 oude wijsheden over verandering, stress, geld en succes door Franz Metcalf en B.J.Callagher. Tenslotte zitten wij in het mediabedrijf ook in een heftige veranderingsfase. Wie niet? Het is economische crisis, de mensen kopen minder, de mensen kopen ook minder boeken, ze besteden veel tijd online of op de telefoon, ze koken, de kletsen en/of ze kijken films. Willen de mensen nog wel lezen? Willen ze nog wel betalen voor journalistiek of creatief werk?
De verandering van papieren naar digitale informatie raakt veel lezers in hun ziel. Digitaal is niet je ware, papier is je ware. Of andersom. De tegenstelling levert felle diepe discussies op, waarvan je altijd vraagt: waar gaat het over? Maar bij ons gaat het behalve over principiële zaken ook over inkomsten en omzet. Wie in zaken is moet (nieuwe) klanten vinden en redenen om bij jou klant te worden.
'Geld stroom als eb en vloed, mensen en banen verplaatsen zich, macht en invloed veranderen, alles is vergankelijk. Zolang als wij ons kunnen aanpassen aan de veranderende banenmarkt en letterlijk met de stroom mee kunnen gaan, zullen we een vredige gemoedstoestand hebben. Gaan we tegen de veranderingen in en klagen we over al het onrecht dat ons wordt aangedaan omdat banen naar elders verdwijnen, dan lijden we hieronder. Een andere keuze is er niet en de keuze is aan ons.'
Geen opmerkingen:
Een reactie posten