Het is allemaal wat onrustig in mij en ik besluit maar eens naar het zaterdagmiddagconcert in de Domkerk te gaan. Vandaag is er een orgelconcert. Het is altijd gratis toegang, zodat geld voor niemand een belemmering hoeft te zijn, maar er wordt wel op alle manieren een beroep op je gedaan om een 'vrijwillige' bijdrage van 10 euro te doneren. Wat ik natuurlijk doe.
Dom-organist Jan Hage gaat enorm tekeer. Ik had gehoopt op mooie zachte muziek, maar nee, hij had hel en verdoemenis uitgezocht. Wel knap, maar nogal ontregelend. Luid, maximaal, chaotisch, veel tonen tegelijk, alsof hij met zijn hele armen over de klavieren beweegt. Je zou het wel willen zien hoe hij daar boven tekeer gaat. Het is dat hij aan het begin zijn programma toelicht en waarschuwt dat het niet 'mooi' zal zijn of 'behaaglijk', in tegendeel. Dat het verplettert. Interessant, zullen we dan maar zeggen.
Het is, lees ik nu, zijn voorlaatste concert van Max Reger-project. Reger, geboren in 1873, overleed in mei 1916, dat is dit jaar dus honderd jaar geleden. Vandaar. Hage speelt Regers 'magistrale' Symphonische Fantasie und Fuge d-moll (opus 57) de ‘Inferno Fantasie’, geïnspireerd op de reis door de hel van de dichter Dante Aleghieri in zijn La Divina Commedia, en de Fantasie en Fuga in g moll van Johann Sebastian Bach, de koraalbewerking Aus tiefer Not van Max Reger en Litanie van Jan Welmers uitgevoerd, 'alle werken van een hoog dramatisch gehalte'.
Het is, lees ik nu, zijn voorlaatste concert van Max Reger-project. Reger, geboren in 1873, overleed in mei 1916, dat is dit jaar dus honderd jaar geleden. Vandaar. Hage speelt Regers 'magistrale' Symphonische Fantasie und Fuge d-moll (opus 57) de ‘Inferno Fantasie’, geïnspireerd op de reis door de hel van de dichter Dante Aleghieri in zijn La Divina Commedia, en de Fantasie en Fuga in g moll van Johann Sebastian Bach, de koraalbewerking Aus tiefer Not van Max Reger en Litanie van Jan Welmers uitgevoerd, 'alle werken van een hoog dramatisch gehalte'.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten