donderdag 24 november 2016

Groene kool

Het is echt lastig: het weekje weg. Vóór die tijd werk je je het leplazarus en als je terugkomt ook weer. Dientengevolge ben ik vandaag op mijn soort-van vrije dag niet vooruit te bránden. Verder dan koffer nog verder uitpakken, wasje draaien, wasje opruimen, zomerdekbed vervangen door winterdekbed, en de noodzakelijke boodschappen kom ik niet. 

Tegen vieren wandel ik nog even naar de Tuin, om een groene kool te oogsten. Of het een groene kool is of een savooiekool of dat dat hetzelfde is weet ik niet. In Sleeswijk Holstein was groene kool enorm in. Grünkohl heet dat daar, het stond overal op het menu, en in de winkels verkopen ze het alleen in blik. Ik vond de Duitse groene kool eigenlijk naar boerenkool smaken. Ze aten het niet als stamppot, maar naast de Bratkartoffeln, casselerrib en worstjes. 

We zullen er nu maar een Nederlands recept bij zoeken. 

Geen opmerkingen: