donderdag 24 oktober 2013

De iCloud

Eindelijk heb een nieuwe iPhone gekregen. Met de post. Niet de iPhone 5, maar de iPhone 4S. Omdat mijn iPhone 3G steeds uitvalt wanneer het een beetje waait of kouder is dan 15 graden. Die 3G schijnt zó passé te zijn. Ik weet niet goed waarom, maar zo is het. Beschermhoesjes voor de iPhone 3 zijn nergens meer te koop, alleen in een bak met bijna-afval op de Dappermarkt. Ik tikte er overigens een ontzettend leuk hoesje op de kop. Maar: de foto's zijn onscherp, de batterij is in een paar uur leeg, en hij valt dus steeds uit. Kortom.

Ik heb een telefoon van de baas. Dat klinkt goed, maar dat is het niet echt. Het telefoon-abonnement is een aantal bezuinigingsrondes geleden gedownsized, duis ik heb maar beperkte data en een nieuw toestel(waar je bij een persoonlijk abonnement elke twee jaar recht op hebt) zit er in het huidige abonnement niet bij in. Een nieuw toestel kost zónder abonnement wel 500 euro! Na een jaar zeuren gaat de baas overstag. Of het niet een Nokia mag zijn, probeert hij. Liever niet, zeg ik, want hoe moet het dan met de iCloud?

Bij mijn vorige telefoonwissel - vóór ik die iPhone kreeg - wist ik niet hoe ik mijn adresboek moest overzetten. Toen heb ik uiteindelijk uren namen en nummers overgetypt. Heb ik toen bijna een etmaal over gedaan. Tegenwoordig zitten al je gegevens niet meer in een papieren adresboekje maar op je telefoon. Ik bel Dekatel en vraag of zij weten of de namen en nummers op de simkaart zitten of op de telefoon. Dat weet zij niet. En of ik nog bij de namen en nummers op het oude toestel kan als mijn telefoonnummer is overgezet naar de nieuwe simkaart van het nieuwe toestel. Dat weet zij ook niet. Ik heb alles wel in de iCloud gezet, zeg ik, maar eigenlijk weet ik niet hoe het werkt. Komen die gegevens dan vanzelf in mijn nieuwe telefoon? Dat weet zij ook niet.

Om er niet de hele dag mee bezig te hoeven zijn zeg ik na een uur: Zet het telefoonnummer maar over naar mijn nieuwe toestel. Ze belooft: dat gebeurt binnen een uur. In dat uur hoop ik al mijn telefoonnummers op een lijstje te typen en in Dropbox op te slaan. Alsof ik niets beters te doen heb. Maar voor een journalist is haar adresboek haar kapitaal... Na twee uur overtypen ben ik nog niet eens op de helft. Ik moet hele andere dingen doen.

Dan blijkt alles op mijn werkcomputer uitgevallen te zijn. Geen contract met de server. E-mail is kwijt. Kan niet meer online. Drie helpdeskmedewerkers aan de lijn, steeds een ander. Allemaal vriendelijke jongemannen, maar zij weten het ook niet. Drie uur vastlopen en herstarten, inloggen, meekijken. Ik heb zin te gaan gillen, zeg ik na die drie uur. Leg de telefoon dan wel even neer, zegt het jongmens.

De iCloud werkt, stel ik thuis vast. Thuis is wifi, op het werk niet. Zonder wifi doet de iCloud het niet. Dus die twee uur had ik niet adressen hoeven overtypen. De nieuwe telefoon is trouwens nog steeds niet aangesloten, stel ik om 17.30 uur nog eens vast. Ik bel nog maar eens, maar dan is de provider al naar huis. Gelijk hebben ze.

Geen opmerkingen: