vrijdag 11 oktober 2013

Engelen

Engelen zijn al langer een thema, ik houd erg van engelen. Ik weet niet goed waarom. Bij de Carolus Buchhandlung te Frankfurt kocht ik nog een steen met een Schutzengel, een beschermengel. Je kunt hem in je vuist knijpen of in een zak stoppen. Die steen draag ik nu bij me. Heel fijn. Ik vond daar ook een boek met engelengedichten: 'Bleibt, ihr Engel, bleibt bei mir.' 

Het wordt al bijna een plank in mijn boekenkast. Eerder heb ik ook al een boek van de Duitse monnik Anselm Grün over engelen gekocht. Dat was geloof ik zelfs hier, in de kloosterboekhandel te Egmond. Ik heb ook een schitterend fotoboek van Isolde Olbaum over engelen op begraafplaatsen, getiteld 'Den alles Lust will Ewigkeit'.

Wellicht is het omdat je veel behoeften op engelen kunt projecteren en kunt fantaseren dat zij je vraagstukken oplossen. Misschien is dit een thema om tijdens deze retraite maar eens te onderzoeken.

Geen opmerkingen: