zaterdag 12 oktober 2013

De hoer van Babylon

De eerste nacht. Eerst onrust maar eens uit het systeem. Een mandala. Anderhalf uur later is al veel van de onrust weg.

Twee jaar geleden toen ik ook in de Adelbertus-abdij te Egmond was was ik bijzonder geïntrigeerd door een boek getiteld 'Het geheime boek der Openbaringen'. Ik probeerde het na afloop van die retraite nog ergens op de kop te tikken, maar vond het nergens meer te koop. Nu ga ik het onmiddellijk weer zoeken in de bibliotheek. 

Dat gaat weer mee naar mijn celletje. Het is een verzameling meesterwerken uit de schilderkunst, geïnspireerd op de Apocalypse. Het einde der tijden en de ondergang van de zondaars heeft nogal tot de verbeelding gesproken, Veel zevenkoppige draken. 

Mijn tekeningetje van de eerste nacht is nogal vrije kopie (hij lijkt helemaal niet) van een miniatuur in de reeks 'de hoer van Babylon'. Deze komt uit de Spaanse tiende-eeuwse Beatus-manuscripten. Ik weet niets van de hoer van Babylon, volgens het bijschrift is zijn een metafoor voor de stad Rome. Die heeft de keizerscultus ingevoerd en de christenen die niet mee wilden doen aan de afgoderij tot martelaren gemaakt. Op dit plaatje neemt de 'hoer' het bloed der martelaren in ontvangst.


Geen opmerkingen: