woensdag 16 oktober 2013

Beelden aan Zee aan het IJ

Reenske wil graag afspreken in de OBA. Hoewel ik - nu het eindelijk weer droog is - eigenlijk liever buiten in mijn park loop stem ik toe, tenslotte kan je niet altijd van mensen vragen dat ze naar jou toe komen. En mensen in de binnenstad hebben nu eenmaal andere behoeften en oplossingen. Zoals in La Place gaan zitten, bovenin de OBA. En ik zal onmiddellijk toegeven: het is er heel leuk. Lekker eten en drinken, schitterend uitzicht. Zo'n plek waar je als je op reis in een vreemde stad bent heel gelukkig van wordt.

In de Expo-ruimte is een tentoonstelling van Museum Beelden aan Zee uit Den Haag / Scheveningen. Beelden aan Zee aan het IJ heet het. Ik hoop nog even dat de expositieruimte inderdaad uitzicht over het IJ heeft, maar dat is niet zo. De tentoonstelling bevat werken van nationale en internationale beeldhouwers als de Chapman Brothers, Caspar Berger, Gerhard Lentink, Jaume Plensa, Silvia B., Henk Visch en Jan Meefout.

De stichters van het museum, de verzamelaars Theo en Lida Scholten, hebben als horizon van hun collectievorming de menselijke figuur genomen en gehouden: de reflectie van kunstenaars op de menselijke figuur en de menselijke conditie.

Wat een heftig beeld dit. Wat het uitdrukt aan wanhoop? verlangen? overgave? is onmiddellijk te begrijpen, maar nauwelijks in woorden uit te drukken. Er staat niet bij wie het gemaakt heeft.

Geen opmerkingen: