vrijdag 25 juli 2014

Einde Ansje

Mijn carrière als e-boek-antiquair (zie Ansje Tweedehandsje) is alweer voorbij. Ik had er vijf verkocht, maar de koop is zojuist teniet gedaan. Ik krijg een mailtje van Tom Kabinet dat mijn kopers geklaagd hebben over mijn bestanden, dat ze die niet kunnen openen.

Tom, die op familiaire toon communiceert, schrijft: 'Een paar kopers van jouw boeken hebben zich bij ons gemeld dat het voor hen niet mogelijk is de boeken te lezen. Het gaat hier Adobe DRM-beveiligde werken. Adobe DRM-beveiligde boeken kunnen niet verhandeld worden via Tom Kabinet. We zullen bij de volgende betaalronde de verkoopbedragen van deze drie werken met je verrekenen. Wil je me een plezier doen en even toetsen of de andere boeken die je hebt geplaatst niet ook Adobe DRM beveiligd zijn? Zowel, graag deze werken uit je verkopersaccount verwijderen om ontevreden kopers te vermijden.' 

Ik heb geen idee hoe te checken of bestanden Adobe DRM beveiligd zijn. De e-boeken in kwestie heb ik via Kobo gekocht. Zijn ze dan DRM beveiligd? In Windows zie ik alleen dat het e-pub bestanden zijn. Ze openen op de pc in Adobe Digital Editions. Misschien is dat het antwoord? Waar koopt men 'onbeveiligde' bestanden? Kan je die wel op de Kobo-reader lezen? 

Tom schrijft terug: 'DRM-vrije oftewel watermerk-beschermde boeken koop je bij BOL.com, Bruna of Libris. Boeken uit de Kobo-store zijn over het algemeen Adobe DRM-beveiligd. Zal ik het voor je controleren? De boeken die nog niet verkocht zijn en Adobe DRM hebben zal ik op inactief zetten, dan kunnen ze niet per ongeluk bij een koper terecht komen die er dan niets mee kan.'

Dat was dan weer dat.

Geen opmerkingen: