woensdag 9 juli 2014

Volks Museum

Op grond van een affiche over schilderijen van de Jacobikerk kom ik terecht in het Nederlands Volksbuurtmuseum te Utrecht. In de Waterstraat, Buurt C. Een zeer betrokken meneer, vrijwilliger?, loopt met me mee om me alles uit te leggen en me om de 5 minuten te vragen hoe ik het vind. U heeft is nog maar anderhalf uur tot sluitingstijd, waarschuwt hij, dat is veel te weinig. Hij moest eens weten hoe kort mijn museumbezoekjes soms zijn. Maar dat staat hij mij niet toe. Er zijn filmpjes, audio-fragmenten, Tableuax vivants, een ruimte met geuren, en wat al niet.

Het doet me denken aan een bezoek aan een huis in een Volkswijk in Amersfoort, op een familiedag van Bobby's familie, in de wijk van hun roots.  Die trotse vrijwilligers in hún museum! Al die veelzeggende oude meuk.

Heel onderhoudend, héus, écht, maar ik wilde eigenlijk alleen die schilderijen van de Jacobikerk zien...

Geen opmerkingen: