woensdag 14 december 2016

Anuna

In mijn vooronderzoek vorige week naar meer mooie concerten in inmiddels mijn eigen stadje stuitte ik op een kerstconcert van de Ierse zanggroep Anúna in de Hertz-zaal in TivoliVredenburg. Vandaag dus. Ik vraag Zus1 uit Hilversum of ze meegaat en alweer: Ja kun je krijgen! Het is prachtige muziek. Heel ijl. Soms is het net Hildegard von Bingen. Heel harmonieus. Kerstmuziek uit alle eeuwen. Ze zingen aan het eind ook een soort Nederlandse Stille Nacht, maar dat is niet 'onze' tekst, waarschijnlijk een Vlaamse. Dat is heel anders.

Ik ben niet erg weg van de Hertz-zaal, überhaupt niet van dat bovendeel van TivoliVredenburg. Je moet een stuk of vier enorme roltrappen op om er te komen. De weg naar de zaal is lang en saai. De Hertz-zaal is vergelijkbaar met het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam, vakkundig maar ook een beetje kaal. Sfeerloos. Er is behalve de muziek en de musici weinig beleving. Het uitzicht over de donkere stad is  ook niet iets om over naar huis te schrijven. Doe mij maar een kerk. Maar de muziek is mooi. Deze tournee doen ze al jaren, zie ik nu. Ook de toegift Danny Boy doen ze al jaren. 

Geen opmerkingen: