zondag 18 december 2016

Volkskerstzang

Zuilen is geen Utrecht-stad, maar een ouderwets dorp met veel tradities. Een van die tradities is de jaarlijkse Volkskerstzang. Dat woord hoort thuis in de jaren vijftig! Dit jaar vindt het event plaats in de Vrijgemaakte Opstandingskerk recht tegenover ons huis. Het begint om 19u, tegelijk met Studio Sport. Ik wil heel graag even kijken én niet alleen, maar er is dus Ajax PSV... laatste wedstrijd voor de Winterstop. Ik weet Bobby over te halen. 

Er is een bandje, een kinderkoor, een orgel, een gospelkoor en een joviale dominee die meldt dat ze 900 leden hebben bij die kerk. Tussen de 20 en de 40 jaar. Die staan allemaal op onze stoep geparkeerd s zondags. Er zijn honderden bezoekers. Maar na 20 minuten is het ook voor mij meer dan goed genoeg geweest. Het is allemaal nogal middelmatig. Waarschijnlijk gaat de Volkskerstzang wel 2,5 uur duren. Dat is niet te verdragen. We sneaken weg en nestelen ons met drie kwartier vertraging voor Studio Sport. 

Als ik het woord 'volkskerstzang' nog eens Google blijk ik Zuilen enorm tekort te doen. Volkskerstzang is een wijd verspreid fenomeen, over heel Nederland, ook in de binnenstad van Utrecht. 

Geen opmerkingen: