woensdag 6 juni 2018

Hulp op afstand

De nieuwe (tweedehands)  laptop is gearriveerd. Het is een HP ProBook 6570b geworden. Niks frivools, helaas, gewoon een stevige degelijke grijze bak. Het zij zo. Nu is het de uitdaging om hem weer zo ingericht te krijgen dat ik alles kan doen zoals ik het deed.  Stap 1 is dus de wifi. Dat is een makkie. Maar dan!

De echte uitdaging is dus de e-mail: ik haat webmailsystemen dus ik wil toch Mozilla Thunderbird of een ander e-mail-programma. Het lukt maar niet om een e-mail programma te koppelen aan mijn Xs4all-account. 'Gegevens verouderd', krijg je steeds als melding, en van de site van Xs4all.nl word je ook niet echt wijzer. Uiteindelijk besluit ik ten einde raad maar de Helpdesk  van Xs4all te gaan bellen, en worstel ik me door  hun telefoonmenu heen. 'Heeft u een administratieve vraag of een technische vraag?' Wie zal het zeggen? Het blijkt om een technische vraag te gaan. Maar dat weet ik pas 15 minuten later. 

Het ligt allemaal niet aan mij, ik doe alles best slim, de vraagstukken liggen bij de programma’s die niet klantvriendelijk en/of compatibel zijn. Dat is wel een troost, want ik denk doorgaans dat het aan mij ligt.

Een vriendelijk jongmens genaamd Sam gaat me helpen. Hij blijkt meer voorstander van Mozilla Thunderbird dan van het Windows-10 mailprogramma, en ik vind alles best, als ik mijn e-mail maar kan binnenhalen. We doen Hulp-op-Afstand, zodat hij terwijl we bellen het nodige op mijn computer kan doen. Na een half uur heeft hij Thunderbird aan de praat. Yeah. En ik hen al mijn oude mail op de nieuwe computer, zonder ook maar iets te hoeven importeren of te exporteren. Het is een mysterie.

Ook wil ik Dropbox installeren, de gratis versie, maar dat lukt maar niet, ze willen me een betaalversie laten downloaden. Nee! Uiteindelijk lukt het me via de iPhone. Zucht. Morgen maar verder. 

Geen opmerkingen: