zaterdag 9 juni 2018

Utrecht Maliebaan

Dat er veel Duits en NSB was aan de Maliebaan te Utrecht in de Tweede Wereldoorlog, dat weet ik wel, maar het fijne weet ik er eigenlijk niet van. Ik vind het altijd een beetje ongemakkelijk er naar te vragen als mensen er een opmerking over maken, alsof het mij aan algemene ontwikkeling ontbreekt. Utrecht was dé NSB-stad. Mussert zetelde er. En de SS ook. Bij het Centraal Museum vond ik twee weken geleden dit boek en zoals ik tegenwoordig doe: dan bestel ik het bij de bibliotheek. Goed beeld werkt toch altijd het best om mijn interesse te wekken. 

Geweldig indrukwekkend boek van journalist en ex-Nova-hoofdredacteur Ad van Liempt, met vooral zwart wit foto's van de inval, de bezetting, hoe relaxed het het eerste jaar nog leek te zijn en hoe de terreur langzaam toenam. Drie keer van voor naar achter bekeken en gelezen. Het gemarcheer van de NSB en de Wehrmacht door de straten. De massale bijeenkomsten op de verschillende pleinen, en in de Galgenwaard, maar ook kleine joodse kinderen, onderduikers, verzetsmensen, bombardementen, graven van schuilplaatsen, en uiteindelijk de explosie van de bevrijding. Daar is heel veel van, daar spaarde blijkbaar iedereen zijn fotorolletjes voor op. 

Geen opmerkingen: