vrijdag 30 november 2018

Het Systeem


Ik ben nogal bezig met het reserveringssysteem van de bibliotheek. Het is niet erg klantvriendelijk, maar doorgaans kom je er als je goed je best doet, wel uit. Vorige week had ik al aan een bibliothecaresse gevraagd of ik in de catalogus binnen de categorie Grote Letter Boeken (343 titels) een beetje kon bladeren of op genres kon zoeken. Nee, dat kon niet.  Binnen de categorie kun je alleen op auteur zoeken. Ja maar, zei ik, ja maar... zoals je langs een kast loopt met je hoofd schuin en dan iets tegenkomen, dat wil ik zo graag online. Nee, zo is het systeem niet. U kunt uw wens aan de klantenservice mailen, maar ik denk niet dat het snel gebeurt, zegt de bibliothecaresse.

Dus ik naar het systeem. Alle 343 titels staan onder elkaar. Daar kun je langs scrollen. Ik begin gewoon bovenaan en zie wel of ik iets tegenkom. Jos van Manen-Pieters ofzo. En dan reserveren. Dan komt het boek als het goed is naar Zuilen. Je kan max 5 titels reserveren. Helaas kun je niet eerder gemaakte reserveringen ongedaan maken. Dat is jammer, want soms heb je een boek gereserveerd waarvan je later denkt: Laat maar. En zeker nu Schoonmama zoveel boeken behoeft moet ik alles goed in de smiezen houden. 

In het systeem staat dat er een reservering voor mij in de kast staat sinds augustus. Dat is niet zo. Dat boek heb ik geleend en teruggebracht. Maar in het systeem staat het onder mijn reserveringen. Ga daar maar eens een gesprek over aan met de bibliothecaresse. Eentje zet de gereserveerde boeken in de kast en kijkt al panisch als je haar aanspreekt laat staan als je over het systeem begint. Ze wijst me gauw door naar een collega, die er ook niet uitkomt. ‘Hier staat dat het in de reserveringenkast staat.’ ‘Ja maar daar staat het niet. Ik heb het al lang geleend en terugbracht. Het moet even úít het systeem.’ Ze weet niet hoe dat moet. ‘Kan ik zelf reserveringen wissen?’ Nee dat kan niet binnen het systeem. Ik kan wel de klantenservice mailen en die kunnen dat dan doen.

Het doet er allemaal niet zo erg toe, een van de vele ergernissen van ons gedigitaliseerde bestaan. Hier gaat het natuurlijk om een inmiddels ontzettend verouderd systeem. Het zal wel teveel kosten om het te vernieuwen. Dan maar een blogje erover.

Geen opmerkingen: