maandag 1 maart 2021

Dordt

Een van mijn lievelingsmusea is het Dordrechts Museum. Prachtig gebouw, schitterende tentoonstellingen. Genieten van schoonheid is het adagium van het museum en dat ervaar je daar in alle facetten: het gebouw, de tuin, het restaurant, de tentoonstellingen. En dan die stad zelf, daar aan de Merwede. Echt treurig dat het dicht is.

Bij Thoth verscheen nu het collectieboek Dordrechts Museum. Kijken naar zes eeuwen schilderkunst, dat ik in het kader van mijn nieuwe activiteit kunstboeken recenseren aangevraagd heb. Op de cover ‘Landschap met vaart’ van Jan Toorop (1889). Het is een mooi en beetje onconventioneel bladerboek.

Nergens een aanleiding voor dit boek beschreven, dus ik ga een beetje snuffelen op de site. Deze tijd is een crime voor kunstinstellingen die bezoekers willen verwennen met de mooiste tentoonstellingen. Al die medewerkers die thuis zitten te bedenken wat ze zouden kunnen doen, zonder inspirerende aanwezigheid van de collega’s. Ze proberen ze van alles met filmpjes. De conservatoren die je door zalen geleiden. Thematische wandelingen door de stad. Ook leuk.

Het boek uit 2010
Misschien is het toeval dat dit boek net nu verschijnt, want dat produceer je niet zomaar even. Het is samengesteld door de eigen conservator Liesbeth Noordwijk die in 2010 ook al zo’n boek maakte. Misschien maken ze gewoon elke zoveel jaar zo’n boek. Je koopt het doorgaans in het museum, na afloop van je bezoek. Nu moet je het tegenkomen en bestellen.

Ik kijk naar een interview met hun flamboyante directeur Peter Schoon op het Dordtse cultuurprogramma Kunstmin Live, in oktober 2020 opgenomen, waarin hij geïnterviewd wordt door Marjolein Meijers (zangeres van voorheen de Rotterdamse Berini’s). Hij vertelt wat ze als museum allemaal proberen om het hoofd boven water te houden, maar dit boek noemt hij niet. Raar, een boek geeft veel meer dan een filmpje. Ik ga de samenstelster maar eens mailen over het hoe en wat.


Geen opmerkingen: