zondag 20 februari 2022

Aan zee

Aan het lezen: Aan zee van Martin Hendriksma. Gevonden in de bibliotheek hier te Zuilen. Ik krijg een herinneringsmail in de Inbox over welke boeken ik thuis zou hebben. Best veel. Eigenlijk heb ik geen idee. Het laatste boek dat ik las was Hendrik Groen over een volkstuinenpark ‘Rust en Vreugd’. Ik geloof niet dat ik daar een blog over geschreven heb omdat ik vreesde dat ik lezers kwijtraak met die eindeloze petites histoires over de volkstuin. 

Enfin. Op zondagochtend een boek in bed lezen is een van de grote vreugdes des levens. Een paar jaar geleden las ik het boek van deze Hendriksma over de Rijn. Nu dan de roerige geschiedenis van de Nederlandse kust. Hij begint met dorpen en steden die verloren zijn aan de zee: het Verdronken Land van Saeftinge in Zeeuws Vlaanderen. Dan West Vlieland. De aanleg van de Scheveningse Weg van Den Haag naar Scheveningen dwars door de duinen. De slavenhandel vanuit Middelburg en Vlissingen. Heel fascinerend, heel heden onderzoek.

Geen opmerkingen: