maandag 28 februari 2022

Zwerfvuil

Voor het Park heb ik een interview met de mannen van de schoonmaakploeg van het Leger des Heils, die daar wekelijks het park schoonmaken van zwerfvuil. Hun ‘werkbegeleider’ had me benaderd dat hij het leuk zou vinden hen en hun werk in het zonnetje te zetten. En allemaal. De mannen waren trots op het werk. 

Nu vind ik meerdere mensen tegelijk interviewen sowieso altijd een crime, er gebeurt te veel tegelijk en als je al aan aantekeningen toe komt  worden ze heel onvolledig en chaotisch, en in dit geval wilde iedereen wel wat vertellen maar niet op de foto… Maar ik vind het natuurlijk gewoon ook een beetje eng en ongemakkelijk om met zeven problematische mannen om tafel te zitten met zo’n positieve sociaal werker erbij. Dus ik mijzelf bijeengeraapt en ben gegaan. De zon schettert ons tegemoet. De mannen zitten aan een paar picknicktafels hun bammetjes te lunchen. De meesten zijn verslaafden. Ze wonen in een beschermde woonvorm. Maar er zijn ook anderen bij, met heldere koppen en welbespraakt. Ook hier een tbs-er. Mensen met psychiatrische issues of met taakstraffen kunnen ook meedoen.

Maar het is natuurlijk helemaal niet eng. Ze zijn heel trots op hun oogst van de week: peuken, mondkapjes, flessen, blikjes, snoep verpakking, en lachgasflessen. Dat moet allemaal op de foto.


Geen opmerkingen: