donderdag 19 oktober 2023

Sweet Dreams

Met de Bayerische Freundin ga ik naar de middagfilm. Het is een hele uitdaging, want we hebben er allebei zin in, maar we hebben niet dezelfde smaak. Niet bij het uitzoeken van een film en niet bij het kijken naar een film. Ik heb nu de prijswinnende film ‘Sweet Dreams’ uitgezocht, een wonderlijke klucht over de koloniale tijden in Nederlands Indië anno 1900, en ik voel het alweer helemaal dat ze het niks aan vindt. Het is een nogal extreme vervreemdende film maar ik sta er in principe positief tegenover. Al is een film een beetje raar, als-is zoveel prijzen heeft gewonnen en ingestuurd is voor een Oscar-Nominatie, dan moet het toch wel wat zijn. En een Bosnisch-Nederlandse  regisseuse Ena Sendijarevic die in 1994 op zevenjarige leeftijd in Nederland kwam wonen. Intrigerend allemaal.

Et spelen een paar mooie oudgedienden mee. René Soutendijk als vrouw des huizes op een suikerplantage, Hans Dagelet als heer des huizes die bij de huishoudster een zoontje verwekt heeft, Peter Faber als dominee en tevens notaris. En ook duidelijk jong talent die ik niet kende: Florian Myer als de fatterige zoon Cornelis, en Liza Zweerman als de hoogzwangere seksbeluste schoondochter Josefien. En dan

Na afloop doen we nog een drankje in voorheen ‘t Hoogt. Een vrouw koopt een kaartje. Veel plezier zegt ik, ik hem ‘m net gezien. Was het de moeite waard, vraagt de vrouw haast gretig, en ik antwoord een beetje gereserveerd: ‘Het is in elk geval een hele ervaring.’ 

Geen opmerkingen: