zaterdag 9 februari 2008

Lentegroen (2)

Het is dat ik me niet zo mag inspannen. M. zegt dat ik Influenza A heb, net als half Nederland, en die kan het weten. Anders reed ik nu stante pede naar het tuincentrum voor een achterbak vol lentegroen. Nu heb ik mij beperkt tot een bosje narcissen en drie potjes blauwe druifjes bij de supermarkt. Tulpen en amarylli had ik al. Had ik maar een tuin. Kon ik maar een dagje spitten.

Behelp ik me nu maar met een vaasje, wat plaatjes en interculturele interpretaties. 'Brood is voedsel voor het lichaam, de narcis is voedsel voor de ziel', zou de profeet Mohammed gezegd hebben. Terwijl voor veel westerlingen de symboliek van de narcis gekoppeld is aan ijdelheid en zelfzucht, staat in veel oosterse landen de narcis symbool voor een treurige liefde. 'Om elkaar eeuwige liefde te betuigen, sturen van elkaar gescheiden geliefden elkaar een narcis, om zo het liefdesleed te verzachten.' Mooi.

Geen opmerkingen: