zaterdag 18 mei 2013

Bloei

Wij moesten vroeger vele psalmen uit het hoofd leren, want daar hád je later wat aan. Dat raakte je nooit weer kwijt. Daar zit ik nu mooi mee. Want als ik deze foto maak denk ik onmiddellijk als kop: 'Het balkon zal bloeien als een roos', als variant op 'De woestijn zal bloeien als een roos'. Al weet ik niet of het een psalmtekst of zomaar een Bijbeltekst.

Ook al is het weer nog steeds een beetje naar en koud, het balkon bloeit weelderig. Ik ben trots en blij. Vandaag vooral op en met mijn sierui, de Allium Mount Everest. Ik kan het haast niet geloven, maar hij schijnt te bloeien van mei tot augustus. Ook in een pot op een balkon? We zullen zien. De sierui is er ook in het paars, dan heet hij de Allium Aflatunense. Zo teer en licht en complex tegelijk! Prachtig. De bloem lijkt inspiratiebron geweest voor allerlei lampen. Zoals deze Ikea-hanglamp.

Moet denken aan de foto's van Karl Blossfeldt

PS later zie ik in het park de uitgebloeide paardenbloem. Zelfde plaatje.

Geen opmerkingen: