donderdag 9 mei 2013

'Ik drijf als een wolk...'

Heerlijke Hemelvaartswandeling met Will, van Kortenhoef naar 's Graveland en weerom, via de paden Kromme Rade en Oppad. 9 km, dus heel goed te doen. Het is fantastisch knetterend zonnig weer, dus heerlijk heerlijk heerlijk. 

Die 'Kromme Rade' blijkt de oude grens tussen Holland en Utrecht. Het woord 'rade' is afgeleid van rooien of raaien, wat ‘een grens trekken’ betekent. De weg is bijna 4 km lang.

Bij 's Graveland liggen we een uurtje in het gras naar de wolken te kijken. Na afloop eten we saté en patat in het geweldige eetcafé De Eend aan de Loosdrechtse Plassen. Het gedicht 'Er drijven maar wolken over' van Hans Andreus komt boven drijven.

Er drijven maar wolken over
wolken van grijs en wit 
wolken waar licht op ligt
ik kan aan de wolken geloven.

Er drijven maar wolken over
wolken van langzaam op reis
wolken van grijs en grijs
ik moet aan de wolken geloven. 

Ik kijk maar ik kijk er maar naar 
ik kijk naar de wolken te kijken 
begin op de wolken te lijken
ik drijf als een wolk de hemel weet waar.

Uit ‘Muziek voor kijkdieren’, in ‘Gedichten 1948-1974’.

Geen opmerkingen: