dinsdag 25 juni 2013

Ladlit

Ik móest het lezen van de boekhandelaar in Rotterdam. Aangezien ik hem graag mag en alles gun zeg ik: Doe maar. Tenslotte vind ik de titel en het omslag goed, ook al zegt het me allemaal even niets. En de uitgever van yet boek belooft pittige kost. Ik rouw van jou van Jonathan Tropper gaat over een familie die de héle week na hun vaders overlijden bij elkaar in huis moet zitten. Sjivve zitten heet dat. Zeven dagen. In de Joodse traditie. Laatste wens van de vader, zegt de moeder. Indachtig onze eigen gezinsprocessen na Mutti's verscheiden lijkt het me een thema dat me zou kunnen aanspreken.

De hoofdpersoon is Judd, die net gescheiden is nadat hij zijn vrouw in bed betrapt heeft met zijn baas. Hij heeft twee broers en een zus, met wie allemaal van alles aan de hand is in de huwelijken en op het werk. En dan zijn daar de  lang verzwegen familiegeheimen, oude frustraties en onverwerkte verlangens. In dat geheel doet Judd verwoede pogingen zijn eigen leven weer op de rails te krijgen. De auteur is de New Yorkse Jonathan Tropper, geboren in 1970. Dit is zijn vijfde roman.

Ik lees ergens dat iemand het boek beschrijft als chicklit, geschreven door een man. Ladlit. Over mannen en hun problemen. Ik ken het fenomeen chicklit niet echt, het zal wel van het genre Sex in the City zijn, waar vrouwen nogal ver gaan in hun seksuele escapades en hun openheid daarover. Hier gebeurt dat onder mannen. Het is nogal heftig wat er allemaal gebeurt, tussen de broers onderling enerzijds en de broers en hun vrouwen anderzijds, en de moeder en de broers... en veelal een beetje eerloos ook, maar Tropper schrijft het met rauwe humor neer. Ach, het is niet een noodzakelijk, maar wel een erg geestig boek.

Geen opmerkingen: