zondag 6 november 2016

St. Martha

Zaterdagavond is een tijdje heiligenavond. Sveta (=heilige) Olga die ik vorige week maakte was een Russische vorstin, koningin-moeder, rijk, tierig, maar ook wel wreed geloof ik. Hoe zij ooit heilige is geworden, geen idee. Waarschijnlijk omdat ze hun land kerstende. Nu heb ik behoefte aan een heilige die iets minder weelderig behangen is met parels, maar toch wel kleurig en zelfbewust en ook met haar. Maar toch iets meer naar binnen gericht.

Mocht u denken: waar doet ze al die heiligen op? Er zijn Pinterest-pagina's met heiligen.

Ik probeer er wel eens achter te komen wat het tekenen van heiligen voor mij betekent. Ik word er in elk geval heel kalm en tevreden van. Het heeft iets te maken met het meditatieve van iconen schilderen, maar echte iconen vind ik te braaf. Hier zit meer tweeslachtigheid in: ik neem het heus serieus maar ook helemaal niet.

Hier informatie over de heilige Martha

Geen opmerkingen: