zaterdag 20 april 2019

Gongbad

Line nodigde me alweer weken geleden uit voor een ‘gongbad’ op goede vrijdag. Omdat het dan volle maan is. Sound Experience Full Moon. Vanavond is het zover. Geen idee wat het is, een concert met gongen in de Van Houten-kerk in Weesp, een opstapeling van onbekende dingen. Alleen al daarom! Line is emeritus predikant. ‘Ga ik nota bene op Goede Vrijdag naar een héidense bijeenkomst’, giechelt ze, terwijl we ons neervlijen op onze matjes. Want een gongbad onderga je liggend op een zelf meegenomen matrasje onder een zelf meegenomen dekentje.

Het gongbad is een ervaring waar werkelijk geen woorden voor zijn. Je komt in geluidswerelden terecht waar alle grenzen verdwijnen. Het doet met ergens een beetje denken aan ‘space’-muziek, maar dat is allemaal elektronica. Dit is onversterkt. Zes muzikanten slaan op gongen en blazen en fluiten. Je krijgt het advies je ogen te sluiten en het te ondergaan, maar af en toe kijk ik toch even wel even, om de muzikanten aan het werk te zien. Soms voelde ik me in onderaardse gewelven (‘Nedergedaald ter helle’) soms in een bos waar een storm woedde, soms in een hemel. Heel
Bijzonder. Het was ook heel lichamelijk. Line ervaart allemaal trillingen, dat heb ik niet, maar ik krijg het wel heel warm dat ik het dekentje en de sokken weg wil werpen.

Weesp is ook geweldig mooi zo in de avond bij volle maan.


Geen opmerkingen: