zaterdag 27 april 2019

Kwaliteiten en talenten (1)

Zal ik op deze Koningsdag gaan solliciteren? De mensen vragen wel eens - licht ongemakkelijk: 'En eh... solliciteer je eigenlijk nog?' Ik vind het geen leuk onderwerp want het antwoord is altijd hetzelfde. Ja ik solliciteer nog, elke week ja. Inderdaad, het móet, maar ik vind het ook leuk. Ik wil graag weer een baan. Ik solliciteer op banen die me leuk lijken en die ik graag zou doen. Die zijn er best. Maar ik word niet uitgenodigd.  Doe ik weer een bloemlezing.

'Hartelijk dank voor uw sollicitatie. Wij hebben een goede kwalitatieve en kwantitatieve respons gekregen op de vacature. Op basis van brief en CV hebben wij inmiddels zes kandidaten uitgenodigd voor een nadere kennismaking. De kennis en ervaring van deze kandidaten sloot het beste aan op het door ons opgestelde profiel. Tot mijn spijt moet ik u laten weten dat u niet tot de geselecteerden behoort.'

'Wij zijn aangenaam verrast door de grote hoeveelheid enthousiaste sollicitaties voor de functie. Ook de vele kwaliteiten en talenten, bijzondere ervaringen en levenslopen hebben indruk gemaakt. Inmiddels hebben wij een aantal potentiële kandidaten uitgenodigd voor een gesprek. Daarbij is de keuze helaas niet op jou gevallen.'

'Naar aanleiding van je sollicitatie moet ik je tot mijn spijt meedelen dat wij de procedure niet met je zullen ingaan. Uit de kandidaten is inmiddels een eerste selectie gemaakt. Zonder voorbij te gaan aan je kwaliteiten, hebben wij na een zorgvuldige afweging gekozen voor kandidaten die in onze ogen nog beter aansluiten bij de vereiste en gewenste eigenschappen voor deze vacature.'

Deze was wel bijzonder: 'Naar aanleiding van jouw sollicitatie wil ik je op de hoogte brengen van de stand van zaken op dit moment. Na de selectie van de binnengekomen brieven hebben wij een aantal kandidaten uitgenodigd voor een gesprek en een aantal sollicitanten is door ons afgewezen. Jouw sollicitatie willen wij graag nog in reserve houden. Ik verwacht je binnenkort nader te kunnen berichten.' En twee dagen later: 'In vervolg op mijn onderstaand mailtje bericht ik je dat we inmiddels een keuze hebben gemaakt en de functie aan een andere kandidaat hebben aangeboden.'

'Hartelijk dank voor je sollicitatie naar onze vacature en je getoonde interesse in onze organisatie. We hebben met belangstelling je cv gelezen maar hebben helaas gekozen om de procedure te vervolgen met andere kandidaten die ons inziens beter aansluiten bij het profiel dat wij voor deze vacature voor ogen hebben.'

'Hartelijk dank voor je sollicitatie op onze vacature. Wij hebben heel erg veel sollicitaties mogen ontvangen. Helaas moet ik je melden dat je niet bent uitgekozen voor een gesprek.'

Dan weet u dat ook weer.

Geen opmerkingen: