dinsdag 27 april 2021

Brita

Gelezen: Brita Bakema: impressies van een levensreis. Ik zag het boek in de catalogus van uitgeverij Komma. Mijn eerste gedachte was: Karel Appel! Veelkleurige schilderijen, levendig, expressionistisch, veel vrouwfiguren. Wie is deze kunstenares, waarom ken ik haar niet? Zij werd geboren in 1941 in Rotterdam. Haar vader Jaap Bakema was een van de grote architectuurnamen in het kader van de wederopbouw van Rotterdam. Haar moeder Sia Bakema was beeldend kunstenaar en maakte wandkleden. Karel Appel was een huisvriend en de jonge Brita kreeg les van hem.  

Brita Bakema, inmiddels tachtig, had een opleiding als grafisch ontwerper, en heeft haar hele leven geschilderd, maar zij had geen professionele carrière als kunstenares, wel als directeur van diverse kunstinstellingen die promotie deden voor beeldend kunstenaars zoals de Kunstuitleen in Utrecht.

Het boek verscheen tegelijk met een tentoonstelling in het Cobra Museum in Amstelveen, die daar te zien was in de zomermaanden ná de eerste lockdowns, toen musea voorzichtig open mochten en maar heel mondjesmaat bezocht werden. Die had ik wel willen zien maar heb ik dus gemist. Maar er is ook het boek. Het is deels een catalogus van haar werk, alsook een schets van haar leven bestaande uit door haarzelf geschreven impressies van diverse periodes in haar leven, alsook krantenknipsels uit haar werkzame leven. 

Film van de opening in het Cobra Museum Amstelveen in de zomer 2020. https://vimeo.com/493414951

Geen opmerkingen: