zaterdag 23 december 2023

Gelezen in 2023

De eerste maanden van 2023 las ik nauwelijks een boek. Ik maakte meteen in februari al zorgen over mijn eindejaarslijstje. Meestal zijn dat toch wel rond de 40 boeken. Als ik dat niet haal, dan vrees ik dat ik mentaal ernstig achteruit kachel. Maar het kan verkeren. De laatste maanden lees ik weer graag. Vorig jaar waren het er trouwens ook 'maar' 29. Ik zou de bekeken  films en documentaires kunnen gaan bijhouden. Zodat ik en de mensen zien dat ik geen leeghoofd ben.

Gelezen in 2023:
1. Dirk De Wachter, Vertroostingen (Lannoo)
2. Kaouter Adimi, De boekhandel van Algiers (AmboAnthos)
3. Kristine Bolkau, Bij de buren (Cossee)
4. Maeve Brennan, De Rozentuin (Atheneum)
5. Ian McEwan, Amsterdam (De Harmonie)

6. Onno Blom, Amstelglorie, De Volkstuin van Jan Wolkers (De Bezige Bij)
7. Gerbrand Bakker, Rotgrond bestaat niet (Cossee)
8. Ciara Geraghty, Achter de horizon (Lannoo)
9. Greta Riemersma, Het land van zijn vader (Podium)
10. Claudia Durastanti, De vreemdelinge (De Bezige Bij)

11. Fredrik Backma, Een man die Ove heet (Volt)
12. Bibi Dumon Tak, Oorlogsdieren (Querido)
13. Bibi Dumon Tak, Bibi’s doodgewone dierenboek (Querido)
14. Anne B. Ragde, Het wenshuis (De Geus)
15. Jannetje Koelewijn, Ruimte maken voor het andere. Het denken van Marjan Slob (Denker des Vaderlands) (AmboAnthos)

16. Lindsay Gibson, Ongezien opgegroeid. Herstel van een jeugd met narcistische, afwijzende en afstandelijke ouders (Boom Psychologie)
17. Joep Dohmen, Het leven als kunstwerk van de filosoof (Boom Filosofie)
18. Sofia Lundberg, Hilma af Klint en haar salon op vrijdagavond (Orlando)
19. Elik Shafak, 10 minuten 38 seconden in deze vreemde wereld (Pluim)

21. Doris Knecht, Het bericht (AmboAnthos)
22. Ap Dijksterhuis, Op naar geluk. De psychologie van een goed leven (Prometheus) 
23. Hans Münstermann, Micha (De Kring)
24. Claudia Roden, Med. Een kookboek (Fontaine)
25. Oek de Jong, Man zonder rijbewijs (Atlas Contact)

26. Dörte Hansen, Het oude land (HarperCollins)
27. Marjan Geurtsen, Een bijzondere liefde. Als je partner transgender is (De Vrije Uitgevers)
28. Nina Polak, Buitenleven (Prometheus)
29. Teun Toebes, VerpleegThuis (Arbeiderspers)
30. Marja Pruis, Vertrouweling (Nijgh & Van Ditmar)

- Gelezen in 2022

Geen opmerkingen: