zondag 31 december 2023

Vertrouweling

Het fietstochtje gisteren door de windvlagen naar de binnenstad is me niet goed bekomen, dus nu moet weer een dag in bed danwel op de bank. Het snotteren en niezen is over, maar nu is het een kwestie van hóesten, hóesten, dokter. Wel een beetje sneu, zo op oudejaarsdag. Maar goed, zo kan ik mijn leeslijst 2023 met nóg een titel verlengen. 

Na het tot mij nemen van alles lijstjes met beste films, series, podcasts, concerten, theaterstukken en boeken in NRC (veel totaal onbekend) zoek ik wat auteurs in de digitale bibliotheek, waar natuurlijk nul recente titels in staan. En zo wordt het Marja Pruis: De vertrouweling, een roman uit 2005. Een Nederlands echtpaar met twee zoontjes gaat uit logeren bij hun beste vrienden in Oxford, een echtpaar met een dochter. Nog voor de eerste nacht daar voorbij is is de Engelse vrouw vertrokken. Ze laat niets meer horen. We lezen stukken uit de geschiedenis van de vriendschap uit de monden van de beide vriendinnen en van de dochter. Hoe je samen kunt leven of vriendinnen kunt zijn zonder het fijne van het leven van de ander te kennen. Het is knap geschreven. In één ruk uit.

Geen opmerkingen: