Ik weet nog goed dat het een nachtmerrie was om alleen al aan de route Amsterdam-Utrecht te dénken. De A2 die altijd dicht stond. 's Morgen Utrecht Amsterdam, 's middags Amsterdam-Utrecht. Dat is sinds anderhalf jaar open. Fluitend kun je alle vijf de banen gebruiken. Een beetje heen en weer zigzaggen tegen de verveling. Een ongekende luxe. Je mag er maar 100 km/u, maar niemand doet dat. Het slaat ook nergens op, denk je als gebruiker. De eerste week kreeg ik een boete, daarna niet meer.
Nu begrijp ik dat dat maximum van 100 km een voorwaarde was van de omliggende gemeenten om in te stemmen met de verbreding van de A2. En daarom gaat er nu over een week trajectcontrole in. Het houdt de gemoederen bezig. Een ANWB-woordvoerder noemt de controle een 'vorm van uitlokking'. De aandrang om daar harder dan 100 kilometer per uur te rijden is namelijk voor veel automobilisten erg groot. 'Door afspraken met gemeenten langs de weg moeten we straks met zijn allen met de grootste moeite proberen niet boven de 100 kilometer te komen. Dat geldt ook midden in de nacht. Dat is zoiets als uitlokking.'
Ik probeer niet harder 100 km te rijden, maar het lukt echt niet.
Nu begrijp ik dat dat maximum van 100 km een voorwaarde was van de omliggende gemeenten om in te stemmen met de verbreding van de A2. En daarom gaat er nu over een week trajectcontrole in. Het houdt de gemoederen bezig. Een ANWB-woordvoerder noemt de controle een 'vorm van uitlokking'. De aandrang om daar harder dan 100 kilometer per uur te rijden is namelijk voor veel automobilisten erg groot. 'Door afspraken met gemeenten langs de weg moeten we straks met zijn allen met de grootste moeite proberen niet boven de 100 kilometer te komen. Dat geldt ook midden in de nacht. Dat is zoiets als uitlokking.'
Ik probeer niet harder 100 km te rijden, maar het lukt echt niet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten