Tegenover de Apotheek aan de Vijzelstraat is het Stadsarchief Amsterdam. Daar hangt sinds een maand een tentoonstelling van de schilder Isaac Israels (1865-1934). Een mooie wilde Ot-en-Sien-aquarel van moeders en kinderen in het net opgeleverde Oosterpark, eind 19e eeuw, zag ik al op de posters. Die kerk op die prent moet de Muiderkerk zijn.
Isaac Israels is één van Nederlands belangrijkste impressionisten.
Hij was de zoon van Jozelf Israëls - om zich van zijn vader te onderscheiden schreef hij de naam Israels zonder puntjes. Hij tekende en schilderde veel Amsterdam. Rozengracht, Munt, de Noordermarkt, de Zeedijk, de Dapperstraat, het Oosterpark. Zijn tekeningen en schilderijen bekijken is een feest van herkenning. De werken zijn gerangschikt naar buurt. Hij woonde en/of werkte steeds in een bepaalde buurt waar hij dan zijn atelier had. Hij hield erg van stadsgedruis. En druisen deed Amsterdam ook eind 19e eeuw al.
Zijn potloodtekingen zijn prachtig woest en maken van de grachten ware woelige wateren. Het is wel raar zoals de geportretteerde mensen op straat getypeerd worden. Vrouwen die je ziet zijn 'dienstmeiden', 'fabrieksmeisjes', 'waspitters' en 'koffiepiksters'; mannen zijn 'sjouwers'. Hebben ze geen namen, denk je dan? Of doen die er niet toe? En in de collectie schilderijen aan Nes en Zeedijk schildert hij veel dansende dames, twee aan twee, cheek-to-cheek. Hij schildert ook winkelstraten, Kalverstraat, Nieuwendijk. Toen ook al vol met schuifelende mensen.
Er zit weinig anders op dan het boek te kopen, om thuis meer te genieten.
Er zit weinig anders op dan het boek te kopen, om thuis meer te genieten.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten