zaterdag 22 november 2014

O Holde Kunst!

Ik blader door de foto's op mijn telefoon en zie er nog één die op mijn blog mag. In het Rijksmuseum, waar ik woensdag was, bevindt zich richting de Aziatische - en de Philipsvleugel een zaal waar 'Picknick' op staat en waar meer dan tien picknicktafels staan. Er was niemand behalve een jongeman die kleurpotloden sleep. Het klinkt als het begin van een bizarre roman. Dat is het niet.

Op een stuk of vijf van die tafels lagen geplastificeerde ansichtkaarten van meesterwerken uit het Rijksmuseum, plus witte kaartjes, plus de uitnodiging zelf iets te tekenen. De wand ernaast hing vol met tekeningen van bezoekers. Echt leuk en vrij. Een vergelijkbare creatieve zaal had ik eerder dit jaar in het Museum te Oostende ook al gezien. Hier lijk je ook te kunnen eten, je eigen meegebrachte etenswaren, voor als dat restaurant je te duur is. Want dat was knetterduur. Twee bammetjes met twee glazen thee kostten 25 euro. De bammetjes waren rijkelijk belegd, dat wel, maar toch.

Enfin, die picknick-zaal vind ik even het vermelden waard. Ook wie niet veel te besteden heeft kan - mét Museumjaarkaart - een betaalbaar en leuk en creatief uitje in de wereld van de Kunsten maken. 

Ik twijfelde een beetje, want behalve die puntenslijpende jongeman was er verder niemand. Zijn het záchte kleurpotloden? vroeg ik hem. Staedler kleurpotloden, liet hij zien, dat zijn hele goeie. Uiteindelijk ging ik er zitten en werd het dìt.

Geen opmerkingen: