dinsdag 28 april 2020

Lampen

Het zijn kwalitatief heel goede koplampen, van Philips, had Dirk mij bezworen toen vorig jaar een koplamp weer stuk ging. De vorige set die hij me verkocht waren, ánderhalf jaar geleden, was óók al heel goed geweest. Nu zegt hij over de Philipslampen: ‘Ze zijn wel heel goed, maar ze hebben maar 360 branduren.’

Geen idee wat ‘goed’ is aan een koplamp en hoeveel branduren we sindsdien gemaakt hebben sinds de aanschaf, maar volgens mij nooit 360. Bobby rijdt er drie keer in de week mee naar Zeist, dat is max een branduur per dag. Drie branduren per week. Nu stelt Dirk voor dat ik Led-lampjes neem. ‘Die zijn ook heel goed, en even duur, en met meer branduren.’

De koplampen zijn bij een Celica héél ingewikkeld te vervangen, anders deed Bobby het zelf wel. Hij heeft het een keer geprobeerd, met de hulp van enige ervaren buurmannen. Dat geldt trouwens ook voor de garage. Van de rekening herinner ik me dat de arbeidstijd voor het monteren meer kost dan de lampen. Ja maar, zeg ik, dan heb ik twee verschillende lampen. Dat geeft niet, zegt Dirk. Hij heeft al een setje led-lampen voor me gekocht. Maar waarom zou ik twee lampen vervangen als er maar één stuk is? Ik kan ze ook los kopen, blijkt. Dat scheelt ook weer arbeidsuren. 

Ik ben er trouwens voor de zomerbanden, die aardig versleten zijn en vernieuwd moeten worden. Een heel bedrag, realiseert hij ook wel. Dus hij Vervangt er maar twee. De andere twee volgend jaar maar. 

Bij het afrekenen stort Dirk zijn hart uit. ‘Het is echt kút, Lucie,’ zegt hij, ‘sorry hoor maar het is echt kut.’ Zo praat je niet tegen een dame, dat weet hij ook wel, maar het moet er even uit. De zakelijke klanten die niet meer komen, de rekeningen die niet betaald zijn/worden, de vier jongens die hij in dienst heeft, de klanten die op het laatste moment afzeggen... en dan is het nog mijn eigen pand en is de hypotheek opgeschort. Dit hou ik niet lang vol. Met dat beetje compensatie dat de overheid biedt red ik het echt niet.’ Dus dan nemen we maar afscheid tot hopelijk de volgende grote beurt.

Geen opmerkingen: