woensdag 13 mei 2020

Bieb Neude

(Foto van mijzelf)
Ik geloof dat het 13 maart was dat de nieuwe bieb in het oude Postkantoor aan de Neude groots open zou. Twee maanden geleden inmiddels. Ik was er helemaal opgewonden over en zou er daags na de opening naar toe. Maar toen moest iedereen thuisblijven. Het feestje daar werd afgeblazen. Alle bibliotheken dicht.

Deze week is de nieuwe bibliotheek stilletjes en zonder tromgeroffel open gegaan. Als bibliotheeklid mag je er naar toe, maar alleen functioneel: om te halen en te brengen. Kiss and ride. In tijdslots van een half uur, te reserveren via internet. Onze buurtbibliotheek is nog niet open, dus als je nieuwe boeken wilt kun je daar.

(Foto VK)
De bibliotheken werken er niet met de meest geavanceerde websites. Het zal wel zo complex zijn dat er geen beginnen aan is om dat te innoveren. Tegen de tijd dat je klaar bent met innoveren te implementeren is het alweer achterhaald, stel ik mij zo voor. Dus je moet altijd eerst even ademhalen voor je aan zo’n reservering begint. Maar het lukt. Ik was even bang dat je twee weken zou moeten wachten (zoals toen met de boodschappen laten bezorgen in die hamsterweken) maar de mens lijdt het meest... Ik kan gewoon de volgende dag.

Eerst word je door glas gecontroleerd op je e-ticket. Dan gooi je de in te leveren oude boeken in een krat. Ze worden niet gescand, dus ik heb geen bewijs dát ik ze ingeleverd heb. Ze mogen de boeken nog drie dagen niet aanraken, vertelt de medewerkster bij het krat. je vertrouwt het niet helemaal omdat er altijd zoveel fout gaat met dat systeem, maar ja. Veel keus heb je niet. 

(Foto VK)
En dan die hal van het voormalig postkantoor. Wat kwam ik nou in Utrecht vroeger? Maar ik weet ze nog precies, de oude hoofdpostkantoren. Majestueus. Nu functioneert die hal alleen als doorgang naar de roltrap. Er zou een café-restaurant moeten zijn. Het zou moeten bruisen en gonzen, wat ik me nog herinner van de opening van de nieuwe OBA in Amsterdam. Dat doet het niet. Alle mensen hebben iets sorry’s over zich. Sorry dat ik hier ben. Sorry dat ik even wilde kijken. Sorry dat ik niet kon wachten. Sorry dat ik hier loop. Een half uur is héél kort om zo'n gebouw te bekijken.

Het wordt vast een bruisende bibliotheek. Als-ie straks echt open is. Met koffie in de hal, lezers aan de leestafels, studenten aan de studietafels, nieuwsgierige aagjes. Maar nu bruist het nog niet.

Filmpje over de kleine verlate opening bij RTV Utrecht: https://www.rtvutrecht.nl/embedded/2560757/

Geen opmerkingen: