zondag 24 juli 2022

Aumale

In het plaatsje Aumale op de grens van Picardië en Normandië zijn we nu, ergens tussen de steden Amiens en Rouen. Seine-Maritime heet het departement hier. Amiens schijnt heel mooi en leuk te zijn, maar dat slaan we over. 

Onze vakantie naar Bretagne begint met om 11u een rit naar Haarlem, omdat het met Florence zo slecht gaat dat de kans groot is dat ze er over drie weken niet meer is. Ze belde gisteravond om afscheid te nemen. Dan beginnen we deze vakantie maar met een afscheidsbezoek. We kunnen niet eerder komen dan twaalf uur, vanwege de thuiszorg. Florence is een hele wijze vrouw, maar lichamelijk nu nog een heel klein vogeltje in een steeds groter lijkend bed. Wat een indrukwekkend bezoek van een kwartier. 

Dan alsnog richting Antwerpen en Gent. Doordat we nu vanuit Haarlem de A4 en de A13 rijden (en niet de A27 vanuit Utrecht) komen en allemaal herinneringen boven aan mijn werkende leven en de boekhandelaren die ik bezocht en interviewde. Haarlem, Leiden. Den Haag, Rotterdam, Dordrecht, Bergen op Zoom, Antwerpen, Leuven, Gent, Brugge. Heel Nederland en Vlaanderen reisde ik af. Geweldig leuk was dat. En mijn Gentse vriendinnen Ann en Isi, waar ik vaak gelogeerd hebben die me de Noordfranse kust en Lille leerden kennen. 

Rond Antwerpen is op zondag in tegenstelling tot deze zaterdag in juli in het geheel geen file. Goed om te weten. Dan Gent. Lille. Amiens. Wat een eindeloos leeg land: Noord-Frankrijk. En warm! Om half zeven gaan we van de tolweg af de binnenlanden in om een hotel zoeken, en dat valt niet mee. We hopen op Hotel Le Cardinal in het pittoreske Poix de Picardie, maar dat is niet bemensd. Het bijbehorende restaurant is ook dicht. Er lopen wat verdwaalde gasten te zoeken naar eten, want alles is dicht. Andere hotels die we bellen zijn ook dicht of onbemand of vol of bestaan niet. 

Uiteindelijk koersen we maar via provinciale wegen richting een grotere plaats Neufchatel en kijken we in elk dorp dat we passeren goed uit onze doppen of er iets is als een hotel of pension is, en zo vinden we uiteindelijk in dit Aumale deze deftige Villa des Houx. Beetje over de top, maar dat moet dan maar. Ik geloof dat we inmiddels in Normandië gearriveerd zijn. 

Het vorige bezoek aan Florence:

Geen opmerkingen: