zondag 10 maart 2013

Gifvrij

Door de snijdende kou naar Van Pampus. Kan ik je helpen met het zoeken/vinden van een boek, vraagt Carel. Nee zeg ik, ik ga proberen níets te kopen. Maar dat lukt niet. Carel glimlacht fijntjes en geeft me een gratis kopje koffie.

Een van de vier boeken die ik koop is '100% gifvrij. Slank & gezond door een natuurlijke levensstijl' door Julia Kang. Zij beweert dat bij zoveel mensen afvallen niet lukt na die eerste 4 kilo, omdat we zoveel gifstoffen in onze vetten opgeslagen hebben, al die toegevoegde insecticiden, geur- en smaakstoffen en andere toevoegingen, die de hormoonhuishouding in de war brengen.

Helemaal biologisch eten, zónder enige chemische toevoegingen, dat is volgens haar de oplossing. Dan kun je wel 3000 calorieën eten en niet aankomen. Het klinkt allemaal heel aannemelijk, en ik wil haar graag volgen ook al is biologisch eten zo verschrikkelijk duur, maar dat relativeert ze natuurlijk geloofwaardig. En als je zou denken: Who the heck is Julia Kang en waar is de wetenschappelijke onderbouwing....

Ik ben nu halverwege en je mag van haar als je 100% gifvrij wilt leven ook geen cosmetica, geen crème, geen deodorant, geen shampoo, geen eau de toilette. Geen luchtverfrisser. Misschien heeft ze wel gelijk, maar het zijn dingen waar ik zo aan gehecht ben...

Bij de VU doen ze onderzoek naar dit fenomeen, evenals bij andere Europese universiteiten, onder de titel Obelix. De naam Obelix staat voor OBesogenic Endocrine disrupting chemicals: LInking prenatal eXposure to the development of obesity later in life. Ofwel: Hormoonverstorende stoffen: het verband tussen blootstelling voor de geboorte en de ontwikkeling van overgewicht later in het leven. Dit project heeft tot doel om de blootstelling aan hormoonverstorende stoffen uit voeding in kaart te brengen in de periode voor de geboorte. Vervolgens wordt er gekeken of dit een verband heeft met de ontwikkeling van overgewicht en obesitas later in het leven.)

Geen opmerkingen: