vrijdag 15 maart 2013

Erbarme Dich

In plaats van naar het Boekenbal ga ik deze avond naar de generale repetitie van de Matthäus-Passion door de Nederlandse Bachvereniging. Die hebben zij in de Geertekerk in Utrecht. Daarna gaan zij het land in, en ze eindigen met een serie in Naarden.

De Matthäus-Passion is wel een totaal andere ervaring dan het Boekenbal! Drie uur stil op een stoel en heel intens de muziek en de muzikanten ervaren. De muzikanten die in hun ouwe kloffie zitten te spelen, grapjes maken en taartjes eten. Maar als er gewerkt moet worden zijn ze ongelofelijk geconcentreerd. Er zijn zo'n twintig mensen als toehoorder en die zitten er bovenop. Ik heb de Matthäus geloof ik twee keer eerder live meegemaakt, beide keren in een grote kouwe kerk achter een pilaar.Dat je na een uur denkt: Mag ik nu weer weg?

Dat denk ik nu geen moment. Nu zit ik zo dichtbij dat het is alsof ik het Paasverhaal voor het eerst van mijn leven hoor, zo indringend zingt de Evangelist Marcel Beekman. Ik moet er bijna van huilen, zó erg is het allemaal! 

Op 20 maart spelen ze in het Concertgebouw in Amsterdam. Die avond heb ik beneden in de kelder (in de Koorzaal) de eerste avond van de nieuwe serie Zing & Beleef Weil.



Geen opmerkingen: