dinsdag 17 mei 2016

Zwanen

De eieren zijn uitgekomen. Tegen buurvrouw C. had ik bekend dat ik voor de Facebookpagina van het plantsoen natuurlijk de eerste wilde zijn die de baby-zwanen fotografeert, maar zij heeft al een filmpje van iemand waarop je kunt zien dat er één ei uit is. Maar... Het is een beetje een vaag filmpje, daar kan ik nog wel overheen. Wij eten bij C, nou, gourmetten, zeg maar gerust dat wij dikkedakken. Als naar huis gaan is het donker.

Vanmorgen in alle vroegte snel ik naar het nest, waar Moesje Zwaan bijzonder breeduit zit te zitten. Waarschijnlijk is dit moederlijk multitasken: broedt ze nog op de eieren en warmt ze haar kuiken(s) onder die enorme vleugels. Een piepklein snaveltje piept uit dat verendek, maar dat wordt geen interessante foto. 

Vanavond heb ik meer geluk. Zes kuikens tel ik, ze wurmen zich onder moeders vleugels vandaan en weer terug. En eentje piept er steeds met zijn hoofdje bovenuit. O! Ik word een sentimentele dweil!

Geen opmerkingen: