dinsdag 26 juli 2016

Sokken

Ik ben erg gesteld op de schrijver Thomas Heerma van Voss. Dat was ik al na één boek. Een paar vakanties geleden las ik Stern, waar ik erg van onder de indruk was. Nu vond ik dit in de digitale bibliotheek, het blijkt zijn debuut uit 2009. Het beginr heel lichtvoetig, over een 29-jarige jongen die nieuwe sokken gaat kopen, de kwestie is: koopt hij witte of zwarte sokken - zijn vriendin vindt dat hij nu eindelijk volwassen moet worden en zwarte sokken moet kopen. 

Maar het wordt steeds verontustender. Hij zit ontzettend monomaan in zijn eigen denksysteem vast. Zijn vriendin wordt er steeds wanhopiger van. Maar het wordt allemaal vanuit zijn perspectief beschreven. Eerst denk je nog: laat die jongen, maar het gaat niet goed. Hij wil schrijver worden, maar schrijft vooralsnog alleen wat recensies over hiphopmuziek voor een muziekwebsite. Hoe hij ook bij elkaar redeneert wat hij redeneert, zo stelt hij een lijst met zes doelen op om zijn vriendin weer gelukkig te maken, maar het loopt steeds verder uit de hand. 

Geen opmerkingen: