maandag 25 juli 2016

Vijftig

Omdat we maar één voorhoofd-leeslampje bij ons hebben ga ik 's avonds toch maar op de iPad lezen. Uit de bibliotheek heb ik tien wonderlijke titels gekozen. Niet om het een of ander, maar er staan bijna alleen maar wonderlijke titels in. Zo ben ik begonnen in de roman Vijftig van Bavo Claes, volgens de (Vlaamse) uitgever die ik onlangs interviewde een van zijn bestsellers. 

Bavo Claes was tot tien jaar geleden nieuwslezer bij de VRT. Een kéurige man. Hij werd in 2005 ontslagen vanwege zijn leeftijd, er moesten jonge nieuwslezeressen komen. Wat een raar boek. Het gaat over twee mannen van vijftig: een middelmatige journalist die gedegradeerd is tot het schrijven nan necrologieën van mensen die nog niet dood zijn en zijn vrouw die een boekhandel heeft. Deze man is impotent. De andere is een overpotente talkshowpresentator. Gescheiden en met veel geile vriendinnen. Het boek staat bol van de seks, van voor naar achter van links naar rechts. Het is zo cynisch en banaal, over mannen en vrouwen, over oudere mensen, ik kan het niet erg waarderen. Misschien is het humor, maar ik zie het niet. Zo zie ik het leven helemaal niet. Ik weet niet of ik het wel ga uitlezen.

Geen opmerkingen: