zondag 29 augustus 2021

Philippus de Monte

In het programma van het Festival Oude Muziek 2021 lees ik dat a.s. woensdag 1 september de prachtige Vlaamse zanggroep Graindelavoix van Björn Schmelzer optreedt met muziek van Philippus de Monte, een 16e eeuwse Mechelse madrigaalcomponist, de meest productieve uit zijn tijd. Zijn naam ken ik eigenlijk alleen maar omdat Marg in Den Bosch in de Philippus de Montestraat woonde. Ik herken die nu omdat ik me realiseer dat ik haar straatnaam nooit kon onthouden.  

Dus ik vraag Margs zus Hilda de zus of ze a.s. woensdag mee wil en kan. We proberen nog steeds twee keer per jaar een ontmoeting ter nagedachtenis te doen. Een keer rond haar sterfdatum en een keer rond haar verjaardag. Augustus was altijd moeilijk jarig zijn, vond Marg, want iedereen was dan op vakantie. Hilda is nu ook op vakantie en zij is 2 september terug. En kan dus niet. Nu is het even de vraag of ik in mijn eentje zal gaan. Het is van 17-18 uur, een lastige tijd in verband met onze eerste koorrepetitie weer.

Bobby vindt in de nalatenschap van zijn vader twee cd’s van Philippus de Monte. Zo is nu onze zondagochtend.

Geen opmerkingen: