woensdag 12 september 2012

Nieuwe accu

Het is 07.40 uur. De auto start niet. Niente. Nada. Dan maar met de fiets naar het werk, ook al regent het pijpenstelen.

Buurman kan niet helpen starten, die is ver weg. Ik zóu kunnen proberen het zelf te doen. Tenslotte heb ik sinds een half jaar een Power Station in huis, die Bobby zo enthousiast kocht bij het Zaans IJzerhuis. Ik bel toch de Wegenwacht. Want: de Power Station blijkt in dat halve jaar half leeggelopen. En: hoe moet dat starten in m'n eentje? Want bij het starten van de bolide moet je gas bij geven, anders slaat de motor af. Ja, ze ziet er leuk uit, maar ze heeft haar beperkingen.

De Wegenwacht constateert dat de accu nog maar 156 ampère geeft. O, zeg ik leeg. De oorzaak moet 'm erin zitten dat de achterklep van de auto niet goed dicht was en dat het waarschuwingslampje de hele nacht heeft gebrand. Als een accu dat niet trekt dan is ie op.

Blokje educatief. 'Hoe lang is doorgaans de levensduur van een accu?' vraag ik. 'Twee tot zes jaar', antwoordt hij. Herinner me weer dat ik bij het eerste ritje in de bolide - we zouden trots met de nieuwe auto naar Maassluis naar schoonmama's verjaardag - al stilstond en wel bij Utrecht CS - om een bos bloemen te kopen. Toen is de accu vernieuwd. Dat was 2008. We kwamen uren later dan gepland. Op zo'n moment gaat de glans wel van je auto af.  'Wat maakt of een accu sneller opgaat?' 'Korte ritjes', is het antwoord.

Geen opmerkingen: