zaterdag 21 juni 2014

Grrr

In de serie kleine ergernissen. Ik had een maand geleden behoefte aan een boekje met gedichten over vrienschap. Dat bleek te bestaan, van Rainbow Pockets. Maar niet op voorraad in de boekhandel en voor een internetbestelling was het te onzeker, want te kort dag. Op de site van de OBA (bibliotheek Amsterdam) zag ik dat een exemplaar van die bundel aanwezig was bij het filiaal in de Tolstraat in De Pijp. Ik reserveer dat exemplaar en fiets ernaar toe. Reserveren kost 1 euro.

Dan dénk je dat ze daar dat exemplaar voor je in een kastje apart zetten. Zou je denken.

Mar dat was niet zo. Wat ze wel doen is een hele adminsitratief trajact in gang zetten en mij op enig moment per post een brief sturen dat boek voor mij klaar staat. Dan kan ik het in mijneigen filiaal halen. 'Maar het staat nu nog gewoon bij in de kast', vraag ik. 'Ja, waarschijnlijk wel', zegt de bibliothecaresse. Inderdaad. Dus ik leen het.

Twee weken later ontvang ik per post een brief dat het boek voor mij gereed staat in de bibliotheek op het Javaplein. Hoe kan dat nou, denk ik, want ik heb dat boekje zelf geléénd. Dus die brief gooi ik weg. 

Inmiddels ligt dat boekje al een maand in mijn huis dus het moet terug, anders krijg ik een torenhoge boete. Vandaag fiets ik dus weer naar Cinetol, waar ik inderdaad nu èn een boete en die 1 euro voor het reserveren moet betalen. Ik besluit zuchtend gewoon maar te betalen en niet een bibliothecaresse aan de gaan spreken op de krankzinnigheid van dit alles. Het fietstochtje is tenslotte goed voor de dagelijkse beweging.  

Geen opmerkingen: