zaterdag 7 juni 2014

De monnik


Ik app Jo alle foto's van de dag en ze appt terug dat het lijkt alsof we een week op vakantie zijn geweest als je naar de foto's lijkt. Ik vind ze zelf ook allemaal even mooi. Het gebeurt als je stilstaat en slentert. Hier zitten we in de tuin van de Benedictushof (het cursuscentrum van de Abdij) na te praten over Anselm Grün. 

Ik vertel dat ik me tijdens de lezing geprobeerd heb me voor te stellen zonder baar en zonder pij, de twee belangrijkste kenmerken van zijn verschijning. Dat komt: ik dacht: wat zou je nou als belangrijkste kenmerken pakken als je hem zou gaan tekenen. Die pij en die baard. Niet uit vunzigheid, spreek ik teugen, dat ik de oude monnik uitkleed met mijn ogen, maar uit nieuwsgierigheid, wat zo'n  monnik nou zichzelf maakt. Je ziet 'm in zijn hemmetje en zijn slip in zijn cel staan. 

Geen opmerkingen: