woensdag 12 april 2017

Makkelijk

Gelezen: Makkelijk leven door Herman Koch, het Boekenweekgeschenk van dit jaar. We waren op Gran Canaria tijdens de Boekenweeek, dus ik had het gemist. Maar door alle e-boeken die ik er kocht met de cadeaubon van Bol.com had ik ineens ook het Boekenweekgeschenk. Digitaal. 

Van Herman Koch heb ik geloof ik alleen Het diner gelezen. Een van zijn eerste. Well to do-ouders met kinderen die de fout in gaan.  Dit lijkt er een beetje op. Eindeloze innerlijke monologen over ethische kwestie. Ach u heeft het vast al lang gelezen. 

De hoofdpersoon is een zelfgenoegzaam schrijver van zelfhulpboeken. Op zijn verjaardagsfeestje komt zijn schoondochter langs die mishandeld is door haar man, zijn zoon. Ze vraagt hem met zijn zoon te gaan praten. Hij zegt ja maar doet het niet. Hij vertelt ook niet aan het bezoek van de schoondochter aan zijn vrouw. Het knappe van Koch is dat je heel lang meegaat met het geredeneer van de hoofdpersoon, je blijft hem begrijpen, terwijl het een lamlul die laf is en zijn kop in het zand steekt. Dat is sterk, en voor de lezer voelt het tamelijk onaangenaam. 

Het boekje eindigt nogal plompverloren. Zijn vrouw vertrekt naar Canada en zijn zoon-met-vrouw-en-kinderen naar Australië. Hij blijft met al zijn makkelijke waarheden over 'makkelijk leven' alleen achter. En de lezer beetje teleurgesteld. Dat is wel jammer.


Geen opmerkingen: