dinsdag 18 april 2017

Utereg me stadsie

Ik ga nogal bijtijds van huis, want natuurlijk zie ik overal beren op de weg. Hoe per OV bij het Diaconessenziekenhuis te geraken? In het ziekenhuis moet ik zijn bij Route 251, zei de telefoniste, en het patiëntenpasje moet je maken bij Route 274. 'Wat zegt u? Wat is dat? Route?' Misschien is het wel een speurtocht of een doolhof.

Met de bus dus. Door bussen te gebruiken leer je een stad opnieuw en anders kennen. Ik bedenk zelf: eerst Bus 3 of 5 naar CS, en dan overstappen op Bus 12 of 41 richting de Galgenwaard, dan kom je wel in de buurt van het ziekenhuis. Maar bij onze bushalte te Zuilen stopt net Bus 27 richting Rijnsweerd. Die gebruikt buurvrouw C. als ze naar haar werk in het UMC gaat. Met die bus kun je o.a. op het Janskerkhof overstappen op Bus 8, die een halte Diaconessenhuis heeft. Die maar eens proberen. 

In het ziekenhuis wijst het zich natuurlijk allemaal vanzelf. De mevrouw die mijn patientenpasje mag maken toont begrip als ik zeg dat ik denk dat het allemaal nooit kan vinden, met dat Route 251. Ik laat haar ook even mijn patientenpasje van het OLVG zien. Dat vindt ze héél boeiend: pasjes van andere ziekenhuizen. Allemaal zijn ze anders, zegt ze. Daar zal ik wel nooit meer komen, zeg ik weemoedig.

Geen opmerkingen: