zondag 23 april 2017

Ozon

Weer eens een beetje een slapeloze nacht, en na een half uur klaarwakker besluit ik de tijd maar eens aangenaam te verpozen met een leuke VPRO-film: 'Potiche', een film uit 2010 van Francois Ozon, met Catherine Deneuve en Gerard Depardieu. De film speelt in 1977. Hoofdpersoon is Suzanne, de echtgenote van een rijke despote industrieel, en haar leven is dat van een huisvrouw die niets te doen heeft. Er dreigt een wilde staking op de fabriek - een paraplu-fabriek met 300 mensen in dienst - en als haar man instort neemt zij charmant de zaak over. Het gaat allemaal goed en beter, tot haar echtgenoot na enige maanden weer terug komt. 

Gerard Depardieu is een communistische locoburgemeester, met wie ze ooit een korte affaire heeft gehad. Ach wat zal ik navertellen. Heerlijke jaren zeventig beelden, alles compleet over de top, een verrukkelijke Ozon-film.

Voor wie ook wil kijken: Ik zag de film op NLZiet, waar ik abonnee van ben, maar hij is ook te zien op de mij onbekende site Telezien.

Geen opmerkingen: